lördag 24 augusti 2013

Litet tröjmysterium






Varifrån kommer tröjan från början? För mer än trettio år sedan köpte jag min på den årliga höstmarknaden "Marten" i Arvika, i ett anonymt stånd på gatan.

Den är i mycket fin och bevisligen hållbar kvalité, det syns att den är stickad  på en handstickningsmaskin , trådarna är prydligt fästade och den är monterad för hand.  Garnet är väldigt mjukt, det kan inte vara något annat än alpacka, därför har jag alltid haft för mig att den är tillverkad i  Sydamerikas bergstrakter. Men så kanske det inte alls är? Tröjan har i alla fall hängt med i alla år och överlevt alla garderobsrensningar. Bildbevis finns från 1981; då hade jag den på en Islandsresa, här vid Jökulsarlon (nedersta bilden ovan).

I början av sommaren var min äldsta dotter på Island. Jag blev förvånad när hon skickade bilder därifrån- hon hade tagit med sig tröjan och bar den på samma plats nu, 32 år senare! (den bilden saknas här)

Senare under sommaren ramlade jag över tröjan igen, inte exakt likadan men så snarlik att det inte kan vara en slump, nu på en webbsida, turningpoint. Där finns tyvärr ingen information om själva tröjan, ingen tillverkare eller ursprungsland. Men det är spännande att fundera över hur det fina mönstret och modellen har kunnat överleva in i vår tid. Vilka vägar har den färdats?

9 kommentarer:

  1. Så underbart mönster! Gillar den nedre tröjan extra mycket pga de långa bladspetsarna. Kan du fixa någon som ritar upp mönstret?? Du själv? Vill sticka den!

    SvaraRadera
  2. Så fin tröjan är! Men mest av allt älskar jag bilden på dig på Island, helt underbar!

    Ha det gott /Blenda

    SvaraRadera
  3. Jättefin tröja och en fantastisk bild på dig på Island!

    SvaraRadera
  4. Tack allihop! Jag kommer nog inte att rekonstruera mönstret till tröjan, men den som har lust kan ju göra ett försök. Själv lockas jag mer av att sticka det som jag inte vet hur det blir, ett inslag av experiment måste finnas med annars blir det tråkigt. Tur att jag inte försöker försörja mig på mitt stickande, för jag förstår att jag skulle behöva ändra inställning och sticka mer på beställning då. I stor mängd dessutom. Jag beundrar de som klarar av det!

    Roligt att ni gillar Islandsbilden. Visst är det något särskilt med svartvitt!

    SvaraRadera
  5. good quality and craftsmanship are timeless.
    black & white photos are very special now that we live in " living color"

    SvaraRadera
  6. Vilken härlig historia om en tröja. Den är fantastiskt fin.

    SvaraRadera
  7. Tack för kommentarerna Neki och Bibbi!

    SvaraRadera
  8. Hello!
    The girl in the last picture is me! (photo taken by the lovely Aeidyn).
    That sweater was my mum's, she brought it back from South America (Peru to be precise) around 25 (maybe ever 30) years ago. Funnily enough, she went to Iceland too a few years later! This sweater must hold magical powers :D

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ardemonia!
      I´m so happy to hear from you. You make my sweather mystery less mysterious but more magical, and I really like that! My best regards to you and your mum. / Pamela

      Radera